Hong Kong

8 september 2009 - Hong Kong Island, China

Hong Kong... wat een aparte stad! Een stad waar ze liften steriliseren met 'photocatalyst', waar een man zichzelf in de fik stak omdat zijn vrouw hem had verboden ooit nog mahjong te spelen op een zaterdag, het voorpaginanieuws is dat 7-eleven nu ook de plaatselijke delicatesse, vissenballen, gaat verkopen..., waar haast alle mannen zonnen in het stadszwembad in niet meer dan een zeer kleine en strakke ballenknijper, een handtas hebben en desondanks toch hetero blijken te zijn en waar bij elke toilet staat uitgelegd hoe en wanneer je je handen moet wassen.

Het is ook de stad waar het nu 34 graden is met een luchtvochtigheid van 54% (tenminste buiten dan.. In een winkel of restaurant waan je je op antartica). Ondanks deze hitte loopt iedereen in een angstaanjagend tempo door de straten. Nergens is rust te vinden. Iedereen gaat maar door. Midden op de dag, zelfs op zondag, zie je bouwlui druk aan het timmeren en stijgers aan het maken van bamboe.

Bovendien zouden ze hier mijn Utrechtse flatje met zijn 18 verdiepingen keihard uitlachen. Op hong kong island is een flat met 40 verdiepingen zeker geen uitzondering. Het hoogste gebouw telt daar maar liefst 88 verdiepingen!

Maar naast de drukte van het centrum kan je makkelijk 'vluchten' naar één van de andere eilanden. Zo ben ik vandaag naar Lantau Island geweest. Lantau betekend 'gebroken hoofd' in het Cantonees en ik hoopte dat een eiland met zo'n naam mijn vermoeide hoofdje wel tot rust zou kunnen brengen. Dit is deels gelukt. Deels omdat ik heerlijk op het Silvermine strand heb gelegen en omdat ik geweldig heb gelunched in een monnikenklooster. Maar deels ook niet omdat de grote Buddha dusdanig indrukwekkend was dat mijn hoofdje weer wat begon te tollen. De Tian Tan Buddha is de grootste, zittend, bronzen Buddha in de openlucht en weegt maar liefst 202 ton! Niet iets om even in je backpack te stoppen... Om de Buddha van dichtbij te aanschouwen moet je een 11 meter hoge trap beklimmen, maar eenmaal op de top is het de liters zweet en tranen meer dan waard. Wat een toewijding om zo'n beeld neer te zetten in zo'n klimaat (en ook natuurlijk een beetje van mij, om er zo hélemaal heen te lopen)!

Maar na deze mooie, rustige dag is het morgen weer tijd om de drukte op te zoeken in Macau, het Las Vegas van het oosten. Maar ik weet het nog niet zeker, want er schijnen hier ook roze dolfijnen te zitten (het moet niet veel gekker worden). Gelukkig ben ik de enige die beslist wat ik morgen ga doen en dat maakt me blij dat ik hier alleen ben. Het feit dat er overal ruziënde, overhitte stelletjes rondlopen die elkaar niets anders dan gemopper te melden hebben, versterken dit gelukzalige gevoel van vrijheid des te meer.

Ps. Foto's (en daarmee dus ook hét bewijs van al het voorgaande) komen zodra ik ze ergens kan uploaden - en dat zal waarschijnlijk in Australië zijn waar ik vanaf aanstaande vrijdag zal rond gaan dwarrelen.

Ps 2. Wie weet wat photocatalyst is? Geef het goede antwoord en je krijgt iets moois als ik weer in NL ben!

Ps 3. Hoe is het trouwens in Nederland?

1. Bart Fellinger:
    8 september 2009
    Klinkt erg goed zeg! Ben jaloers! Geen idee wat photocatalyst is haha. Die grote buddha klinkt erg indrukwekkend ook! Geniet van je tijd daar!
  2. Guido van Spellen:
    Hi Eva!

Leuk verslag van een heeeele vreemde stad! :)
    Fotokatalyse is een proces waarbij ze licht gebruiken om het natuurlijke reinigingsproces te versnellen. Of, zoals Wikipedia het zegt:

"Van fotokatalyse is sprake als een chemische reactie versneld wordt in de aanwezigheid van zowel een katalysator als van licht.

Er zijn veel chemische reacties die thermodynamisch gezien spontaan zouden kunnen optreden maar die dat niet doen omdat alle paden daartoe over te hoge energetische drempels voeren. Een katalysator versnelt een reactie zonder bij deze reactie opgebruikt te worden. In fotokatalyse vindt dit proces onder invloed van licht plaats. Daarmee is fotokatalyse dus een combinatie van fotochemie en katalyse.

Anders dan bij foto-elektrochemie of fotosynthese wordt in de regel geen energie van het licht vastgelegd als chemische energie. Toch kan fotokatalyse bijzonder nuttig zijn omdat met deze methode chemische reactie -vaak ook selectief- mogelijk worden die anders uitblijven."

Klikt als een vrij natuurvriendelijke manier om iets schoon te maken en houden.. maar het klinkt vooral ingewikkeld :p

Ben erg benieuwd naar de foto's!

Hier in Nl is het eh.. zonnig, en er is nog niet echt wat veranderd sinds je weg bent. ;)

Have fun en geniet van de gekke Hong Kong-ezen (of hoe je dat ook zegt).

Groetjes,
    Guido
  3. Willeke van Teeffelen:
    Hoi Eva,

Zo, wat is er een hoop te zien en te beleven in Hongkong. Vrijdag ben je vast nog niet uitgekeken, maar ja, Australië wacht.
    Ik vraag me af hoe je er eigenlijk achter bent gekomen wat er in de krant van Hongkong staat? Is het in het Engels geschreven of heb je al warme betrekkingen met "Hongkongers" aangeknoopt?
    Hier in Nederland is het momenteel 29 graden, maar gelukkig niet zo vochtig als bij jou.
    Blijf ons op de hoogte houden, zou ik zeggen.
  4. Tomas:
    Hey die Eva,

Leuk om via deze Blog wat van je te horen. Je weet dat ik gek ben op mooie verhalen. Ik kan dus ook niet wachten op de foto's.

Het was effe zelfbeheersing om je blog niet meteen te lezen wanneer je het gepost hebt. Ik krijg namelijk een berichtje op mijn telefoon. Maar ik zit de komende dagen in de nachtdienst en dan moet ik ook wat te doen hebben. Dus ben ik gek op quizvragen en lange verhalen.

Maar goed je weet dat het in Nederland dus weer lekker warm is. Beetje jammer dus dat ik nu overdag in bed moet liggen. Gelukkig heb ik een park in mijn achtertuin liggen en daar kan ik als een echter zwerver natuurlijk ook gaan maffen.

Nou een goed antwoord heb je al gehad van de mensen boven me. Maar ook ik wil wel een gooi doen naar iets moois dus draag ik effen een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Xppm4IXdwQM

Misschien is het leuk om te weten dat Nederland deze komende tijd viert dat het in de geschiendenis ook een nederzetting is begonnen bij de monding van de Hudsonrivier. Later hebben we dit geruild voor het toen veel kostbare Suriname. Konden wij ooit weten dat de Nieuw Amsterdammers er zo'n metropool van zouden maken en het omdopen tot New York?

Kijkt je trouwens wel uit met winkelen? Er loopt daar een gek rond die vaten met zoutzuur van de daken gooit!

Nou ik ga weer iets doen waarvoor ik betaald wordt. Komende nacht vervuil ik je blog wel weer als ik me verveel.

Groeten, Tomas
  5. Maarten:
    9 september 2009
    ....een photocatalyst...is dat niet een beest met 8 poten en twee slurfen. Kruipt s'avonds al trippentrappelend over je daakjes, terwijl je lekker in je bedje slaapt. Doet geen kwaad, maar gluurt wel nieuwschierig je kamer binnen. Das volgens mij een photocatalyst,...maar pin me er niet op vast :-P.

Super om je verhaal te lezen. Dingen ontdekken (roze Dolfijnen :-/??), beklimmen en heerlijk vrij zijn.....zucht..the life. Ben je met de stelletjes gaan meeruzien. Moet je doen...lekker stoken door keihard te schreeuwen tegen het vriendje van het stelletje: "Nee ik wil niet naar je kamer komen s'avonds laat, verdorie je hebt een vriendin". En dan boos weglopen. Ik wil er wel foto's van als je het doet :-P.

Jij hebt meer plezier ik hier. Ik heb nog niet het goede gevoel bij mijn werk en nu willen ze me een traineeship in douwen. Mag ik morgen nog een assesment gaan doen, anders raak ik tussen het wal en het schip zeggen ze. Mooi is dat...ik hoop dat het schip een speedboot is..dan vaar ik lekker snel weg ;-).

Nou veel plezier nog in dat vochtige, drukke, maar lekker ver weg zijnde Hongkong. Geniet er van en veel succes met je trip naar OZ.

Rock on x Maarten
  6. Jente:
    9 september 2009
    Eef, wat een goed verhaal! Het klinkt meteen heel exotisch haha, vooral die exotische mannen in kleine zwembroekjes klonken enorm aanlokkelijk, jij blij dat je (vooralsnog) alleen bent!
    Had je mn mail trouwens gekregen?
    heel veel plezier in OZ en mocht je nog iets willen weten, let me know!
    Liefs en spreek je snel én schrijf veel verhalen op je blog!!!

xx jent
  7. Tomas:
    10 september 2009
    Hey Eva,

Ben je vandaag nog naar Macau geweest of toch voor die roze dofijnen gegaan. Mocht je nou niet kunnen kiezen dan kan je nog altijd in Macau flink zuipen dat zie je op een gegeven moment vanzelf roze dieren. Kan je toch allebij die dingen doen.

Oh, eh... sorry. Ben wat melig in de nachtdienst. Het is lekker rustig dus heb ik de tijd om achterstallig onderhoudt te doen.

Zo heb ik ook mijn mailbox maar eens uitgemest. En dan ontdek je nog eens wat....

Gefeliciteerd met je Bachelor!! Die had ik effe gemist. Stom he? Maar daarvan kan je nou dus ook nog gaan genieten op je vakantie.

In ieder geval een goed vlucht naar Down Under gewenst.

Groeten, Tomas