(Bijna) over het topje van de ijsberg

24 januari 2010 - Perth, Australië

Nieuw Zeeland... Na relaxte, warme weken in het Noordereiland was het 4 februari tijd om me te goed te doen aan al het mooie dat het Zuidereiland te bieden had.

En het Zuidereiland was mooi. Zo mooi dat woorden tekort schieten. Daarom zal ik jullie deze keer helaas niet uitgebreid vermaken met mijn literaire hoogstandjes, maar zal ik slechts een begeleidende tekst bij de foto's schrijven (de foto's bij de vorige blog zijn trouwens ook ge-update!)

HAIKERIKERI - het mooiste strand ter wereld en het is GOUD!
20573_267005959242_685079242_3234834_5509078_n

ABEL TASMAN
Abel TazmanAbel TazmanAbel Tazman
PUNAKAIKI (ofwel de Pancake Rocks)
pancake rockspancake rockspancake rockspancake rockspancake rockspancake rockspancake rocksNear pancake rocksNear pancake rocksNear pancake rocksNear the pancake rocksNear the pancake rocks
en dan moet je natuurlijk ook pannekoeken eten
pancakes @ pancake rocks!!
en dit is gewoon extreem lief :)
schattig :) in hostel
Vervolgens gingen we op weg naar

FRANZ JOSEF (of KA ROIMATA O HINEHUKATERE)
Franz Josef is een gletsjer, vernoemd naar Franz Josef een keizer van Oostenrijk. De ontdekker van de Franz Josef gletsjer dacht namelijk dat het wel goed voor zijn portomonnee was om een gletsjer naar zijn keizer te vernoemen.
De Maori's hebben een wat romantischere reden voor hun naam van de gletjser. Zij noemen het Ka Roimata O Hinehukatere, tranen van de lawine meid. Vernoemd naar de hete stoot Hinehukatere. Ze was dol op de bergen, maar helaas haar grote liefde, Tawe, niet. Maar omdat hij zoveel van haar hield, ging hij wel een keer met haar mee. Tawe gleed helaas uit en overleed aan de tragische val die hij maakte. Hinehukatre kon niet stoppen met huilen. Haar tranen stroomde naar beneden in de vallei, waar ze bevroren. En zo zijn de gletsjers ontstaan.
Maar goed, hoe je het ook wilt noemen, het was prachtig.
franz jozeffranz jozeffranz jozeffranz jozeffranz jozeffranz jozeffranz jozeffranz jozef

Na Franz Josef bleek de jongen die mij in Rotorua een lift had gegeven naar Taupo, Jordi, in Queenstown te zijn en hij vroeg of ik met hem mee wilde naar Milford Sound. Dus huppekee volgende dag de bus in om nog meer wonderschoons te zien!
de auto

MILFORD SOUND
milford sound met jordimilford soundmilford soundmilford soundmilford soundmilford soundmilford soundmilford soundmilford soundmilford soundmilford soundmilford soundmilford soundmilford soundmilford soundmilford sound
MT COOK
Mt CookMt CookMt Cook
LAKE TEKAPU
Tekapu betekent slapen onder de sterren in Maori. En dat verwoordt het plaatsje zeer goed. 's Avonds gingen Jordi en ik naar de observatory: een plek op een heuvel waar je naar de sterren kan kijken. Het stadje is helemaal zo georganiseerd dat je de sterren zo helder mogelijk aan de hemel schitteren (ze hebben bijvoorbeeld lichtbesparende lampen) en bovendien toen wij er waren, was er geen maan en geen wolkje aan de lucht. Dus wederom: prachtig!
lake tekapuSchapen bij Lake Tekapu
METHVEN - skydive
Meer en grotere foto's komen snel - ze zijn ook te zien op mijn Facebook.
IMG_8250IMG_8252IMG_8334

CHRISTCHURCH - Anatartic centre
Pingu!Pingu!Cold...Jordi in AntarticaEva in AntarticaJahoooeee!brr...brr....
En na Antartica ben ik zowel figuurlijk en letterlijk (bijna) over het topje van de ijsberg. Over 5 en een halve maand zet ik weer voet op Hollandse bodem!

1. Angela:
    24 januari 2010
    Wow! (ik heb ook niet veel woorden nodig om te zeggen dat ik het allemaal heel gaaf vind)
  2. Ruben:
    24 januari 2010
    Je hebt genieten en avontuur wéér tot een nieuw hoogtepunt gebracht!

WOW!
  3. Marcel en Paula:
    25 januari 2010
    Beste Eva,

Wat een jaloers makende verhalen en buitengewoon mooie plaatjes. Uiteraard volgen ook wij jou al maanden met veel belangstelling op die schitterende reis. Voor marcel een hoop flashbacks omdat hij op een deel van jou tocht nog een backback verleden heeft liggen. (Guido heeft het nu ook al over een wereldreis !)
    We worden stil bij het zien van de overweldigende natuur in New Zeeland die in werkelijkheid nog vele malen imposanter moet zijn dan wat je op zo'n klein fotootje kan laten zien.
    Veel plezier op alle Koh's in Thailand en geniet van gastvrijheid en dat heerlijke eten. Denk toch nog maar eens goed na om India & Nepal (in die volgorde)te bezoeken. Voor mij (Marcel) waren het de hoogte-punten in cultuur c.q. natuur tijdens mijn wereldreisje. Soms niet zo easy going als bij de Kiwi's & Aussies maar wel absoluut onuitwisbare indrukken voor het leven en.....ach...je bent toch in de buurt.... so why not ?

Groetjes van Lisanne, Guido, Paula & Marcel